It is a simple point that the complete Final Redemption is dependent upon us alone, for from the side of HaKadosh Baruch Hu there is no resistance, only desire (see the Rambam, Hilchos Tsheuvah, 6:5: “Yisrael will only be redeemed through tsheuvah, and the Torah already promised us that Yisrael will make tsheuvah at the end of the Exile, and immediately be redeemed.”) And it is known that as it is in the generality thus it is in the particular; that is, just as the Redemption for the entirety of Yisrael is in our hands, thus the individual redemption of each one of us is in our hands; that is, what each one of us is still lacking in his life, and he needs redemption and salvation in this matter and in that matter, also this is dependent on him alone; that is, each one has the ability to see fulfilled all that is lacking.

People have many many difficulties in accepting such a proposition, yet there is no substance to any of the arguments. For from the side of HaKadosh Baruch Hu, behold He wants our salvation in every detail of our lives, in spiritual matters and in earthly matters, much more than we ourselves want for ourselves, without measure. This itself is the reason that we don’t see our salvations, because we don’t want them, that is we don’t want them enough. For if we had strong enough will to solve our problems, behold in it is our hands. There is no barrier, no one can prevent us from succeeding to attain all of our requests, for, as said, HaKadosh Baruch Hu wants, and since this is so, who can protest?

The essential failing in all our matters is the lack of Emunah and Bitachon, that we don’t truly believe that Hashem wants to rescue us is this and that matter. We are full of despair over a multitude of matters, and feel that we are permanently stuck in bad situations, heaven forbid, or that at least the chances for change for the better are very remote. The opposite is the case, for there is no situation that has any permanence at all, for there is only one thing that is permanent, the will of Hashem. He alone determines any matter, and He is Gracious and Merciful, Overturning evil decrees, Easy to appease, All-powerful, Good and Doing-good to the evil and the good, Abundantly-Kind, Gracious, abundantly forgiving, etc., etc. From the aspect of His will He is ready and prepared to split before us the Sea of our Exile and barriers and give us to pass over on the Dry Land of Salvation in each and every detail…except that He waits for us to take the first step into the Sea, that is, the matter of Emunah mentioned above. For it is simple, were we to strengthen ourselves in Emunah and Bitachon in His salvations (see Tehillim 78:22) then we would pass through all of our difficulties, improve our situations, and see our salvations in each and every matter. In that we will put to heart that this matter, this problem, has no permanence whatsoever, has no place at all, and will truthfully and simply declare: “I don’t accept this quandry in my life, I have no place for such exile in my life, I only have place for Hashem’s salvation in my life,” all that will walk in this way, who will search in his heart and uncover that in truth the source of all his unsolved problems are a matter of his lack of Emunah, and of having despaired of solution, and then will start to remove the attitude of hopelessness from his heart, to become a true believer of Hashem, then he will see the light and the opening that Hashem has already prepared for him to escape from his pain.

Trust in Hashem and do good, rest on earth and nourish faith. Delight in Hashem, and He will give you the desires of your heart. Cast the burden of your path on Hashem, trust in Him, He will bring it to pass. (Tehillim 37: 3-5)

 

 

דבר פשוט שהגאולה השלמה אינו תלוי אלא בנו, שמצד הקב”ה אין שום עיכוב ומניעה (עיין רמב”ם הלכות תשובה פ”ז, הל’ ה’: “אין ישראל נגאלין אלא בתשובה, וכבר הבטיחה תורה שסוף ישראל לעשות תשובה בסוף גלותן ומיד נגאלין.”) וידוע דכמו הכלל כן הפרט, והיינו דכמו שהגאולה בכללות ישראל היא בידינו, גם הגאולה של כל אחד ואחד בפרטיות, והיינו מה שכל או”א עדיין חסר בחייו, וצריך גאולה וישועה בדבר זה ודבר זה, גם זה תלוי בו לבד, והיינו שבידו שכל אחד ואחד למלא לעצמו את מה שחסר לו.

ואדם מקשה כמה וכמה קושיות על הנחה זו, אבל כולם אין בהם ממש. כי מצד הקב”ה הרי הוא רוצה ישועתנו בכל פרט בחיינו ברוחניות ובגשמיות הרבה יותר משאנו רוצים, אין שיעור. וזהו עצמו הסיבה שאין לנו הישועות שלנו כי אנו לא רוצים אותם, והיינו אין לנו רצון מספיק. אבל אם הי’ לנו רצון חזק לפטור בעיות שלנו, הרי הדבר בידינו. ואין מניעה, אין מי שיכול לעכב בעדנו להצליח ולהשיג כל בקשתינו, כי, כאמור, הקב”ה רוצה, וכיון שכן, מי יכול למחות?

ועיקר החיסרון שלנו בכל העניינים הוא חיסרון אמונה וביטחון, שלא מאמינים שהקב”ה רוצה להציל אותנו בדבר זה או זה, ויש לנו הרבה ייאוש בהרבה עניינים וחושבים שהמצב הוא קבוע לרע, חס ושלום, או שהסיכוי לטוב הוא רחוק מאוד. ובאמת הפוך הוא, אין שום קביעות כלל של שום מצב, כי אין שום קביעות כלל אלא אחד, רצון הקב”ה. שהוא לבד הקובע בכל דבר, והוא ית’ חנון ורחום, ונחם על הרעה, ורך לרצות, כל יכול, הטוב ומטיב לרעים ולטובים, רב חסד, חנון המרבה לסלוח, וכו’ וכו’, ומצד רצונו ית’ הוא מוכן ומזומן לקרוע לפנינו את ים הגלות  והמניעות ותן לנו לעבור על יבשת הישועה בכל פרט ופרט, אלא שהוא ית’ ממתין לנו לעשות פסיעה הראשונה בתוך הים, והיינו עניין האמונה הנ”ל. שפשוט—על ידי שאנו מתחזקים באמונה ובוטחים בישועתו (עיין תהלים ע”ח: כ”ב) אז נעבור על כל קושי, ולשנות מצבנו ונראה בישועתנו בכל דבר ודבר. על ששמים לב שדבר זה, חושך זה, אין לו קביעות כלל, אין לו מקום כלל, וכל שאמור בתמימות ובכנות: “אי אפשי לי בדבר זה בחיים שלי, אין לי מקום לגלות זה בחיים שלי, יש לי רק מקום לישועת השם בחיים שלי”, כל שהולכים בדרך זה, ומסתכלים בלבו ומוצאים שבאמת כל החסרונות שלו, שורשם אינם אלא מחסרון אמונה, מייאוש, וכשמתחיל לסלק הייאוש ולהיות מן המאמינים באמת, אז רואה האור והפתח שהקב”ה כבר הכין לו לצאת מן הצער.

 בטח בהשם ועשה טוב, שכן ארץ ורעה אמונה. ויתענג על השם ויתן לך משאלת לבך. גול על השם דרכך ובטח עליו והוא יעשה.(תהלים ל”ז:ג’-ה’)

 

featured image:

 

ממלכת כהנים

(שמות י”ט: ו’)

Kingdom of Priests

(Shemos 19:6)

Oil on canvas ציור שמן על קנבס

תשע”ח

19.5 cm x 29.5 cm.