מוצאי שבת משפטים, תשע“ב
הכל מחפשים דעת. הרב אביגדור מילר, זצ“ל, הי‘ אומר שכל החיפוש בעולם, לטייל וכו‘ הוא בשורש חיפוש לה“י.
ונ“ל דרוב עולם, ברצונם לדעת (השם) מתעניינים לדעת “חדשות” בכל סוגיהם, ובידיעת החדשות מפייסים צימאון שלהם לדעת.
והחכמים יותר, שמבינים שהחדשות שמקבלים, אמנם שיש קצת אמת בו אבל בכ“ז שטחי מאוד הוא ומעורב אולי רוב שקר ומ“מ רחוק מאוד מאמת הנצרך לחיי אדם, ולכן חוקרים ללמוד היסטורי‘, וגם “מדע” למיניהם וגם פילוסופי‘, ואפילו ספרות ואומנות, שאע“פ שחיצוניותם אינם אמת ודאי אבל יש בהם פנימיות שהוא חיפוש אחרי מציאות האמיתי בחיי אדם, ונראה לי דאלו אומנויות הם במדרגה למעלה מן המדעות שנשארים חיצוניים. וחכם א‘ אמר לי שפילסופי‘ הוא עומד למעלה מסופרות, וצריך לדון בזה.
ומעליהם ודאי בלי שיעור עומד האדם שמצא עולם האמת בעיקר והיינו התורה הקדושה וחיפושו בו, אשריו.
ואע“פ שודאי קשורים כל בני אמונה אמיתי אלו לצדיקים אמיתיים המוסרים לנו את התורה, ממשה רבינו עליו השלום עד יהושע וכו‘, נביאים, תנאים, אמוריים, ראשונים ואחרונים שבכל דור ודור ועד דורנו, אלא יש שמבינים יותר נחיצות מעלת חיבור חזק לצדיק האמיתי הגדול במעלה, מבין יותר דמסירת וקיום התורה תלוי דוקא בצדיקים ואמונתנו בהם, ופרשת חיבור אמיץ לצדיקי אמת הוא ראש כל פרשיות התורה. אלו אנשים הם במעלה גבוה מן שאר בני אמונה ותורה, שרצונם להדבק יותר לא–קים חיים בוערים בהם עד שקונים דעת מבורר יותר בלי שיעור.
ולדעתי, העומד על גביהם הם שמצאו הצדיק האמת הגדול האחרון שמלמד עמו ית‘ לקיים התוה“ק עד ביאת משיח צדקינו, בב“א, רבינו הק‘ נחל נבע מקור חכמה, רבי נחמן מברסלב, זצוק“ל, זי“ע.
ואע“פ שכל חיבוריו ק“ק המה וא“א לבחור ביניהם, נ“ל לומר שהרוצה לדעת מה קורא לו בחייו ילמד סיפורי מעשיות שדוקא משום שאמיתתם אינו בגלוי, דבחיצוניותם סיפורים נאים הם, אבל נראה דמשום שהאמת מכוסה בהם, כלול בהם אמת יותר עמוק ורחב ,ולא אאריך בזה כאן רק נקודה א‘ שידוע שאותיות ו“ה של שם הוי‘ שהם באתגלייא הם במדרגה פחותה מאותיות י“ה שהם באתכסייא, וד“ל.
featured image:
אחד מי יודע, אחד אני יודע
(הגדה של פסח)
Who knows One, I know One.
(Passover Haggadah)
Oil on canvas
ציור שמן על קנבס
תשע”ו
50 cm. x 70 cm.